Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kde hledat své silné stránky?

Všestrannost ustupuje do pozadí. Dnes je hitem objevovat své silné stránky. Jenže, jak poznat v čem jsme výjimeční?

Milovala jsem knížky. Sotva jsem se naučila číst, tak jsem četla. Pořád. Tak moc, že mi to zakazovali a vyměřovali čas, který u knížek mohu strávit. Schovávala jsem se a tajně četla dál. Ráno natahovala budík o více než hodinu dřív, abych mohla číst.

Snad i díky množství přečtených knih mě v osmé třídě chytlo psaní. Paní učitelka byla doslova unesená z mých hlubokomyslných slohových prací, které byly navíc i dost dlouhé a říkala, že ze mě bude novinářka. A tak s notnou dávkou spisovatelského sebevědomí jsem se těšila na hodiny češtiny na střední škole.

Paní učitelka začala zlehka. Vyprávění. Ale jste na střední škole, tak každý napíše minimálně jeden a půl A4. Polovina třídy měla mdloby. Já se jen nevinně zeptala: „A kolik je maximální rozsah?“ Nic netušící učitelka mávla rukou a řekla, že maximální rozsah není dán. Napište si to, jak dlouhé chcete. Tetelila jsem se štěstím a věnovala tomu celý víkend. První verze nanečisto a pak přepsat. Nemohla jsem se dočkat, co tomu řekne. Byla jsem si jistá, že jednou napíšu knihu.

„Kdo to psal?“ řvala na celou třídu o pár dní později a mávala mými dvaceti stranami navíc sešitými do rádoby knižní podoby. „Co si o sobě myslíš? Kdo to má po tobě číst? Měla by sis za trest přečíst Kámen a bolest, abys věděla, jaké to je číst tak dlouhé texty…“

V dnešní době je moderní zaměřovat se na silné stránky. Najdi to, v čem vynikáš a na tom pracuj! A tak si mnozí lámeme hlavu a přemýšlíme, co umíme a často druhým pokládáme otázku: „V čem jsem dobrý? Co bych měl ještě více rozvíjet?“

Kdykoliv jsem se takto ptala já, pak odpovědi byly ve smyslu: Jsi hodná. Pomáháš druhým. Jsi milá. Jasně, asi je hezké, že mě takto vidí. Přesto v reálném životě jsem více dosáhla díky své upřímnosti, která se nezastavila ani před nadřízenými, urputnosti a houževnatosti, která hledala způsoby, jak věci dělat efektivně a zároveň poctivě a také i díky vášni pro psaní. 

Uvědomuji si, že druzí na nás oceňují především vlastnosti a schopnosti, které zapadají do průměru a nekazí obecně rozšířené pravdy, jak by věci měly být. A proto nám nikdy nepomohou objevit, kde ty silné stránky máme. 

Zkusme to naopak. Zamysleme se nad tím, čím druhé štveme. Čím jsme tak nadšení až posedlí, že to druhé vede k posměškům, averzi či odmítnutí. Čím vyčníváme z řady natolik, že ostatní kroutí hlavou a ptají se: „Proč to děláš?“

Autor: Jitka Bajzová | čtvrtek 6.4.2017 8:36 | karma článku: 11,04 | přečteno: 195x
  • Další články autora

Jitka Bajzová

Z deníčku socky

"To je drsné." poznamenal tiše jeden. "Jako z nějakého hororu." hlesl druhý. Ale vždyť jsem jim jenom vyprávěla o domově pro seniory, kde pracuji ...

13.2.2019 v 20:24 | Karma: 34,73 | Přečteno: 2129x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Život jako v pohádce?

Miluji pohádky. Od dětství. To, jak nakonec dobro vítězí nad zlem. A taky zázraky, hrdinství, velké lásky, co hory přenášejí a šťastné konce. Ale v životě to nechodí jako v pohádkách... Nebo ano?

7.2.2019 v 12:10 | Karma: 10,90 | Přečteno: 368x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Skoro modelka

Zjistila jsem, že do modelky mi chybí pouze jedna jediná věc. Vsadím se, že jste na tom stejně. Pány nevyjímaje.

26.4.2017 v 19:19 | Karma: 21,52 | Přečteno: 889x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Lepší vrabec v hrsti?

Velké sny, novoroční předsevzetí, vstát vícekrát, než upadnout...? Nebo je lepší onen známý vrabec v hrsti? Možná je ale otázka položena ještě jinak...

21.4.2017 v 7:21 | Karma: 13,11 | Přečteno: 858x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Touha pomoci či po moci?

Zdá se to jen mně, že pomoc se stává oblíbeným mottem, výnosnou obchodní strategií, zaručenou politickou hantýrkou i stěžejním nástrojem manažerské komunikace?

10.4.2017 v 9:31 | Karma: 13,46 | Přečteno: 369x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Zaručený způsob, jak získat práci snů

Toužíte po jiné práci? Znám zaručený způsob, jak získat práci, po které člověk touží. Každý jej může použít. Málokdo to však udělá.

4.4.2017 v 7:00 | Karma: 13,21 | Přečteno: 555x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Jsme prý průměrem 5 nejbližších osob

Chceš být úspěšný? Obklop se jen úspěšnými lidmi! Kdo z nás ještě tuto radu neslyšel? Než začnete dělat ententýky mezi přáteli a s lupou hledat ty nejvhodnější, zkuste si přečíst toto zamyšlení.

28.3.2017 v 7:00 | Karma: 20,21 | Přečteno: 564x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Co nám o networkingu neřekli

Budování vztahů a potažmo celých sítí kontaktů je dnes alfou i omegou úspěchu. Jedno nám však zapomněli říct.

24.3.2017 v 18:55 | Karma: 14,12 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní

Jitka Bajzová

Řekni mi, jak si představuješ důchod a já ti řeknu, kdo jsi

Vyhlížíte důchod jako spasení a máte pocit, že se ho snad nedočkáte? Nebo patříte k těm, co chtějí odejít do důchodu nejpozději v padesáti nezávisle na státu? A co když existuje i třetí skupina?

22.3.2017 v 12:06 | Karma: 25,75 | Přečteno: 1034x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 755x
Vypadá to, že jsem se dostala do věku, kdy člověku tzv. krize středního věku připomíná, co chtěl dělat jako dítě a svíčky na narozeninovém dortu varují, že času to uskutečnit ubývá. A tak jsem začala psát.

Seznam rubrik